Tuesday, January 1, 2008

Resolusi sebelum ke Nagano.

Segenggam Tabah
Album : Tiada Lagi KasihMunsyid : In-Teamhttp://liriknasyid.com

Bertali arus dugaan tiba
Menakung sebak airmata
Namun tak pernah pun setitis
Gugur berderai di pipi
Tidak ditempah hidup sengsara
Suratan nasib yang melanda
Menongkah badai bergelora
Diredah bersendirian
Bagaikan camar pulang senja
Patah sayapnya tetap terbang jua
Sekadar secicip rezeki
Buat yang sedang rindu menanti
Segenggam tabah dipertahankan
Buat bekalan di perjalanan
Kau bebat luka yang berdarah
Kau balut hati yang calar
Telah tertulis suratan nasibmu
Derita buatmu ada hikmahnya
Terlukis senyum di bibir lesu
Tak siapa tahu hatimu
Biarpun keruh air di hulu
Mungkinkah jernih di muara
Biarpun jenuh hidup dipalu
Pasti bertemu tenangnya

http://www.youtube.com/watch?v=ijmgHgh5hWc&feature=related

Kami akan bertolak ke Nagano untuk aktiviti snowboard anjuran MSAJ Kansai malam ini. Sebenarnya, ada rasa sedih terbuku di hati saya. Tetapi, saya arif hanya Allah sahaja yang mampu membantu. Saya pasrahkan jiwa dan raga saya. Entah kali keberapa saya merasakan diri terlalu bodoh dan kotak pemikiran saya kosong. Atau, ini teguran dari Allah untuk saya yang lalai.

Saya buntu mencari mana-mana jalan untuk fokus kajian saya. Perbualan dengan teman-teman masih belum mampu memecahkan tembok yang ada. Atau sebenarnya saya sendiri yang tidak yakin dengan apa yang ingin saya propose kan kerana ini sudah masuk kali ke 3. Perasaan di tolak ini lebih realistik dan saya hampir memikirkan bahawa saya tidak mempunyai bakat menjadi penyelidik. Akhirnya, saya memandang rendah diri saya sendiri.

Saya hanya mampu menghela nafas yang berat. Pun begitu hidup masih perlu diteruskan. Inilah yang dinamakan PhD. Ia tidak pernah mudah. Tetapi saya tahu, di akhir jalannya penuh dengan pengajaran dan pengetahuan. Allah telah membawa saya ke suatu daearah yang sangat asing. Dengan zon selesa yang telah saya tinggalkan.

Bantulah saya Ya Allah. Saya tidak ada tempat sehebat dan seAgungMu untuk mengadu. Engkau berikan saya cahaya dalam perjalanan ini agar saya sentiasa hampir denganMu. Permudahkanlah jalan saya dalam menyelesaikan tugas dan amanah ini. Agar saya cepat kembali menemui keluarga dan sanak saudara yang saya cintai.

Amin. Ya Rabbal A'lamin

No comments: