Sunday, January 27, 2008

Alhamdulillah...i love you,mama.

Tiada puji-pujian yang mampu menandingi kekuasaanNya. Kasih dan sayangNya tidak pernah surut dan susut. Nikmatnya Maha Luas dan KeagunganNya tiada tandingan. Hati kecil yang mana tidak terusik dengan membenarkan segala kalimat yang tertera di QalamNya. Kekuatan tawakal dan hikmah bergabung meredakan gelojak perasaan hamba yang lemah lagi hina.
Alhamdulillah Tuhan, syukurku ini tidak mampu mengangkat segala nikmat yang diberi.

Email dari sensei positif!
Saya mengambil masa yang lama untuk membukanya. Saya takut dimarahi atau menerima komentar yang mengguris hati. Ia tidak berlaku tengah hari ini. Malah sensei menerima fokus saya dengan baik.

Saya tidak dapat menjawab kenapa saya terlalu takut untuk berbuat silap, atau gagal mempersembahkan sesuatu yang terbaik. Tetapi saya fahami sesuatu perkara tentang semakin kuat kita bergantung kepada Allah, insyaAllah jalan dipermudahkan. Selalu sangat saya lupa. kembara ilmu atas namaNya itu suatu jihad.

Doa dari seorang ibu, mungkin, malah hanya kata-kata pujuknya mampu mengubah emosi dan memberi kekuatan. Semalam, saat-saat diri terasa hampa, saya bercakap sekejap dengan mama. Nasihat mama kepada saya masih sama seperti dulu. Seingat saya waktu yang paling payah untuk saya dalam bidang akademik ialah ketika di matrikulasi. Setiap minggu saya minta keluarga datang melawat saya untuk saya mengadu. Ingatan itu sangat segar di waktu-waktu sekarang.

Kata mama, saya pernah menghadapinya dulu dan saya telah melakukannya dengan baik. Kata mama lagi, saya perlu solat hajat selalu sebagaimana saya lakukan sewaktu saya masih di dalam proses pembelajaran dulu. Kata mama, setiap malam dia akan mendoakan saya sama seperti selalu. Dan hari ini, apabila saya kata saya akan berpuasa sunat, mama kata, dia akan turut sama berpuasa supaya jalan saya dipermudahkan.

Saya tidak dapat pulang untuk selalu mengadu tentang susah payah hidup seperti waktu saya bekerja dulu. Tetapi, alhamdulillah tuhan.....saya masih mempunyai mama, papa dan adik-adik.Saya tahu saya kuat. Saya akan teruskan perjuangan ini dengan semangat yang sama ketika mula-mula ke mari. Cuma, alangkah baiknya jika saya jadikan hati saya ini lebih rapat lagi dengan Tuhan Rabbul Izzati supaya saya tidak terlampau sunyi.

p/s
salam perjuangan.

No comments: