Friday, January 11, 2008

ame ... ganbatte peter!


Pagi ini Peter akan bertolak ke Washington DC untuk TRB Conference selama seminggu. Bermakna selama seminggu seat di sebelah saya di makmal akan kosong. Semalam Peter pulang awal selepas berlatih gaya presentation di hadapan kami, pelajar-pelajar PhD dan sensei.

Fukurou di atas saya beli ketika bas singgah di satu perhentian apabila kami pulang dari Nagano. Perasaan ketika saya membeli fukurou itu amat susah hendak ditafsirkan sekarang. Saya membelinya kerana terdengar perkataan shiawase dan luck keluar dari mulut pekedai itu. Kebetulan waktu itu, rasa 'menghargai' sangat tinggi sehingga kalau boleh saya mahu memberikannya kepada semua orang di dalam bas. Saya terlalu gembira agaknya dapat peluang melihat, berbaring, merasai, menyentuh dan berfantasi di dalam yuki. Apakan daya, saya bukan jutawan yen.

Salah satu fukurou saya berikan kepada Peter pada hari pertama saya ke lab selepas cuti. Peter seperti surprise. Mungkin tidak biasa menerima hadiah dengan tidak semena-mena. Saat ini, saya teringat pada Kak Zai, Kak Aini dan Kak Min yang selalu menghulur omiyage tanpa mengira hari atau suasana.


"It's an owl. It's shows genius." Peter.
"Erk....why?" Saya.
"It's a trademark of wise professor, that wear a big glass, reading books and full of knowledge."


Saya ketawa. Serta merta teringatkan cerita Harry Porter dan cerita-cerita fiksyen klasik Eropah. Kerana itu saya suka Peter, dia selalu ada satu perspektif lain yang tidak terfikir oleh saya. Saya sukakan idea Peter tentang burung hantu lebih dari idea pekedai itu.


Dan proposal itu .... Peter jugalah sebenarnya penyelamat.


Saya harap fukurou yang bijak ini jadi peneman dalam perjalanan saya sepanjang 2008, kerana "helang yang gagah ingin berehat dari menjerit." Saya benarkan dia "bercuti."


*
fukurou - burung hantu (owl)
omiyage - cenderahati (gift)
yuki - salji (snow)
shiawase - gembira / kegembiraan (happiness)

No comments: