Wednesday, January 16, 2008

Atarashii keitai, sensei no emeru to kawaii Ma-chan

Baiklah, sebelum saya memulakan satu lagi hari dengan membuat kenkyuu di rumah, saya laporkan sedikit bahawa semalam saya telah membeli keitai yang baru. Di bawah adalah model keitai softbank yang terpaksa saya pilih kerana fungsi nya yang menepati keperluan. Kalau di ikutkan design dan warna, ia bukanlah pilihan pertama. Tetapi apa ada pada rupa paras.

Sekali pandang 816SH hitam ini seakan-akan model Nokia slider yang saya minati zaman 2003 dahulu. Walaupun ia tidak seghairah warna maroon pilihan pertama saya, tetapi si hitam ini lebih kelihatan elegant dan matured. =)





Email dari sensei

Kitamura Sensei tidak berapa sihat minggu ini. Saya diberitahu jadual meeting yang agak padat pun terpaksa beliau batalkan. Walaubagaimanapun, email saya yang tertera 8.09 pagi memberitahu saya bahawa sensei memang seorang yang serius dalam penyelidikan dan seorang penyelia yang baik.
Pembetulan proposal saya bukan sekadar diconteng-conteng biasa, sebaliknya siap dengan highlight dan pembetulan grammar. Saya dapat bayangkanwajah sensei mengeluh membaca proposal saya. English bukanlah susah sangat, tetapi perlu di polish dengan banyak membaca. Seandainya saya boleh menulis di dalam English dengan baik sebagaimana saya menulis di dalam BM, tentu saya akan pilih untuk menjadi seorang writer daripada menjadi seorang pensyarah.
Teguran sensei tentang penguasaan BI saya, membuktikan, walaupun study di Jepun, tidak semestinya tiada ruang untuk memperbaiki bahasa penjajah no 1 ini. Yang penting sama ada kita sendiri mahu , rajin atau sanggup menyahut cabaran ini.
Semalam petang, sebelum pulang, saya di sapa oleh labmate saya, Ma-chan. English Ma-chan tidaklah teruk sangat malah dia begitu confident dengan apa yang dituturkan. Dia nampak tertarik dengan pack Softbank yang saya bawa. Menerima sedikit teguran dari labmate berbangsa nihon yang comel-comel, merupakan satu kegembiraan buat saya. Bila saya free nanti, saya akan kisahkan tentang Ma-chan, Yonezawa, Kitaguchi dan Mori, 4 sahabat master yang akrab di lab saya. Juga tentang Okada dan Yamamoto yang sedang berusaha menghabiskan tahun akhir degree mereka. Tentang teman doctorate seangkatan Shiomi dan Nakai. Semua mereka mempunyai karakter yang menarik sebagai nihon jin. Kadang-kala mereka membuatkan saya rasa seperti melihat komik yang live dan bergerak.
Bukankah saya ke Jepun semata-mata kerana terpengaruh dengan manga? Ahah!
Things to ponder ...

*
kenkyuu - research
keitai - hp
manga - komik jepun

2 comments:

M. H. Jabbar said...

salam enn..ko da tak update ke blog l g satu tu?...

sapphire said...

salam hairol

emmm.... hajat di hati nak update tapi takde masa yg betul2 sesuai, btw, blog tu still ada hayatnye...