Sunday, January 27, 2008

Frustration when you're a perfectionist.

Saya tidak suka komentar. Tetapi dulu saya suka memberi komentar. Apabila menjadi panel penilai kerja-kerja tesis pelajar jika boleh mahu menguji kefahaman pelajar tersebut sedalam mungkin. Sebagai seorang 'pelajar PhD' saya merasakan keperitan itu sekarang.

Adakalanya kita meletak batu galas yang terlalu tinggi untuk diri. Tetapi pada masa yang sama kita tidak berkebolehan untuk memikulnya. Saya tak boleh.....tak boleh untuk tidak menjadi risau kerana saya tahu saya belum mencapai tahap memuaskan hati. Biarpun benar, ada banyak lagi perkara yang perlu dipelajari tetapi mencari jalan untuk mempelajarinya secara bijak juga perlu.

Sukar untuk menjadi seorang perfectionist yang tidak mampu melakukan kerja dengan perfect. Mudah jatuh bungkam dan cepat tertekan. Saya kena belajar bersedia menerima kritikan dengan hati terbuka. Tadi saya rasa slide pembentangan saya baik ( walaupun belum mencapai tahap bagus), tetapi apabila saya minta pandangan teman-teman lain, motivasi dan penilaian saya menurun. Terperuk dan kecewa sekali dengan potensi diri yang belum tergilap!

Ayat di email sensei
Please give a good thought on your survey and data analysis bagi saya sangat menggerunkan. 3 hari saya bekerja demi memahamkan questionnaire sahaja dan tiba-tiba saya dapati saya tidak banyak menyentuh tentang analisis data. Bagaimana mungkin saya boleh menyempurnakannya dengan sempurna dalam tempoh 3 hari!!! Antara mengemail slides yang telah saya siapkan atau saya tahan lagi sehingga entah bila,kedua-duanya menguji keberanian dan kebersiapan saya untuk menerima kemungkinan yang terjadi. Saya tidak mahu mendengar sensei menyatakan bahawa saya belum cukup bersedia untuk membuat research dan saya tidak berkebolehan. Ia sebenarnya satu pernyataan yang sangat menyakitkan hati.......

Sejak akhir-akhir ini, saya banyak emo...! Saya hantarkan juga slides asal kerana tidak mampu untuk mengorek minda dan emosi menjadi tabah. Air mata - jadi kawan baik!!

p/s:
Kisah benar seorang manusia yang kununnya
"berani mati" untuk PhD.

3 comments:

M. H. Jabbar said...

"Jangan berputus asa dalam mencari Ilmu, bila Ilmu yang dicari itu tidak mahu masuk kedalam sanubari. Tapi bersabarlah,kerana air yang lembut itu apabila menitis keatas sebiji batu yang besar secara berterusan, batu itu pasti akan mempunyai lekuk."

sapphire said...

Thanks hairol...
uhuk...:((

Zul Ilham said...

Kak Enn...kak enn ni zodiac ape...selalu Virgo arr yang perfectionist macam Kojack n Wahid..susah jadi perfectionist ni..slalu moody..less perfectionist, less worries...