Thursday, December 27, 2007

Vision Zero

Sejak saya cuba mengenalpasti kecenderungan saya sama ada untuk terus mengkaji tentang Road Safety, Prof Radin sentiasa bermain di ingatan saya. Saya cuba menjejaki semua laman web dan maklumat yang berkaitan tentang program dan kempen yang telah dijalankan oleh Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR). Terasa semua program dan kempen amat dekat dan saya dapat rasakan nilai-nilai `passionate` itu muncul kembali. Mungkin kerana saya pernah terlibat walaupun hanya sempat beberapa bulan sebagai RA Prof Radin, tetapi suasana research yang saya pelajari sangat memberi kesan.
Prof Radin merupakan antara salah seorang yang menjadi idola saya di dalam bidang akademia. Saya cuma mungkin salah seorang dari beberapa orang anak didik beliau yang dilahirkan secara tidak sengaja di dalam bidang ini. Saya bangga dengan beliau, juga ingin menjadi seperti beliau di dalam bidang akademik. Hidup ini, kita perlukan mereka-mereka yang mampu memberikan aspirasi dan inspirasi perjuangan yang betul ...

wajah-wajah ex boss RSRC (Road Safety Research Center)

Kyoto hari ini disirami hujan. Saya masih mencari-cari sesuatu yang mempunyai impak demi masa depan saya di dalam penyelidikan. Lantaran shokudo yang telah tutup pada pukul 4.00 petang, saya berjalan agak jauh dalam hujan untuk mendapat sepotong sandwich. Tiada teman dan sedikit sunyi. Tetapi, jika tidak berada di Jepun pun, perasaan itu bisa dirasa.

Saya benar-benar ingin membawa pulang sesuatu mempunyai nilai komersil dalam dunia penyelidikan,paling tidak pun mampu memperbaiki persekitaran di Hussein Onn. Harapan itu membuatkan siang benar-benar terasa pendek. (Walaupun itu memang realitinya)

The principle of 'Vision Zero' is that no one shall be killed or seriously injured as the result of an accident within the road transport system.

http://www.panducermat.org.my/en/sweden_seminar_press.php

*shokudo - kantin/kafetaria

No comments: