Tuesday, December 25, 2007

tsumaranai no hi

sudah dua hari saya berkurung. apabila saya berkurung bermakna saya sedang mengalami sesuatu masalah. semakin lama terkurung maknanya semakin lama semakin teruk. saya pun tidak tahu kenapa saya jadi begini. printer dan scanner sudah saya beli. Malah ditambah dengan iPod nano 2nd generation siap dengan headphone.

semua orang sedang sibuk bergerak. tetapi saya berbungkus di dalam futon kesejukan sambil memikirkan fokus kajian yang tidak terfokus. ia sepatutnya tidak sesusah itu. memang tidak susah pun cuma, saya rasa saya kehilangan semangat. dan diri. saya rasa masalah pokoknya bukan proposal. saya tahu saya boleh buat. masalah nya mungkin diri saya. mungkin belum betul-betul nareta dengan kehidupan yang segala-galanya perlu diuruskan sendiri. merancang dan memutuskan kehidupan sendiri.

di sini, saya cuma ada diri saya sendiri. bukan dengan semua orang masalah boleh terluah. lagi-lagi persoalan research. saya pelik bila saya berpendapat demikian. sedangkan iniialah tempat perkumpulan pelbagai ilmuan. saya memang tidak sabar untuk membuat presentation pertama. tetapi dengan tajuk dan topik yang umph! yang saya yakin dan saya sukai.

semenjak pertemuan dengan sensei yang lalu, saya mencari-cari semula apa sebenarnya yang hendak saya buat. saya telah suka dengan 'short trips' tetapi betul kata sensei, saya belum ketemu matlamat saya. saya dapati, saya bukan seorang yang gifted untuk berfikir dengan kritis. juga bukan seorang yang rajin. malah buat masa ini passionate yang selalu menjadi tunggak saya kian malap. semuanya entah mengapa.

tiba-tiba saya tahu saya bukan secapable yang saya sangka kan. tiba-tiba semangat yang berapi boleh padam dan hilang seakan ditimpa salji yang turun. iri hati melihat teman-teman lain beriya-iya melakukan reserach penuh gigih dan masa mereka tidak terbiar. sedikit frust, mengutuk diri. dan kembali ke futon. saya malas hendak ke lab selagi proposal saya belum nampak bentuknya. sampai bila fikiran kelabu ini akan menguasai saya, saya pun tidak tahu. semua orang lain sedang bergerak ... dan saya?

di luar, cuacanya masih sejuk dan lembab.

saya cuma hendak bangkit ... tingkap tahun baru bakal menjelang dan saya tidak mahu ketinggalan.

*nareta (naremashita) = biasa/selesa dengan kehidupan (adapt)

No comments: