Tuesday, April 15, 2008

ruyung belum pecah, sagu belum dapat


pada mulanya saya faham kehendak sensei. segara generalnya saya perlu mencari kolerasi di antara faktor-faktor penyumbang risk perception bagi seseorang penunggang motosikal. saya perlu fokus untuk resembling model-model yang ada kepada bentuk detailed model.
tetapi, mencari literature sokongan kepada kaitan di antara health, finance, traffic, knowledge, dan experience dengan risk perception menyebabkan saya selalu menjajar jauh dari tunjang asal. selalu saya tarik semula diri saya dari membaca artikel yang tidak berkaitan.
ini soal membuat literature review dengan baik. research saya di jalankan dalam plan langkah demi langkah. sensei mahu saya menguatkan asas literature review saya. ia bukan lagi terfokus dalam bidang kejuruteraan semata malah meliputi semua aspek sosiologi, psikologi, kesihatan, dan pengurusan risiko terutamanya.
melihatkan kepada hasil perbincangan dengan sensei seminggu yang lalu, nampaknya saya sudah perlu mula melirik-lirik kepada aspek analisis dan mula melihat bagaimana caranya data dianalisis. setapak demi setapak, jalan semakin susah dan payah. lebih-lebih lagi, saya terpaksa study statistik dari basic foundamental. untuk makluman - tiada kelas bantuan. jika dan hanya jika saya ingin masuk pun, semuanya di dalam bahasa jepun.
nampaknya saya perlukan strategi study smart yang baru. terkial-kial? sudah tentulah. jika saya cekap, tidaklah saya dinamakan sebagai STUDENT!...
p/s:
good luck to all my students in UTHM for the final exam battle.

No comments: