Friday, June 27, 2008

another end of week

hari ini saya ada satu lagi happyo. sebelum itu sempat saya melunaskan keinginan bermain volley ball bersama teman-teman lab. asyraf pun join sama! sasuga asyraf kun. semua sport boleh main...

seronok tengok machan si dancer dalam lab kami spike bola. seronok dapat main volley ball kembali. tottemo tanoshikatta.

sambil bermain sambil saya jeling jam di dinding. lagi 5 minit masa sebelum jugyou saya minta izin untuk ke kelas. hari ini giliran saya happyo. tetapi main punya pasal ... :D

sampai di lab, yamamoto terima panggilan dari yamazaki mencari saya. untuk happyo kali ini, saya agak relaks. maklumlah cuma jugyou biasa. tambah pula, kefahaman tentang apa yang hendak disampaikan agak padu. confident level hari ini agak tinggi.

sebaik masuk ke dalam bilik seminar, happyo telah bermula. saya cuma relaks. hari ini, ramai students yang datang. selalu kelas urban management ini tidak penuh.

Yabee... bila presentor pertama di sembur habis-habisan oleh Sewada sensei. tetapi saya rasa isu besar ialah, presentor tidak boleh bercakap English dengan baik. presentor ketiga pun sama. mereka tidak dapat jawab soalan sensei-sensei kibishi itu dengan baik. - hanya kerana mereka tidak boleh berbahasa English dengan baik.

suasana soal jawab dalam presentation sama saja seperti di Malaysia. di mana yang menyoal itu disebabkan oleh 3 perkara utama;

yang pertama; memang tidak tahu. yang kedua; sekadar menguji. yang ketiga; ingin tunjuk bahawa dia tahu.

yokatta nee...alhamdulillah. saya berjaya jawab soalan yang dikemukakan dengan baik. kerana Kitamura sensei tidak terlibat dengan jugyou ini. Uno sensei pula orangnya sangat baik. yokatta neee....

saya tidak tahu kenapa dengan diri saya. mungkin reverse psychology menjadi. confident kepada kenkyuu juga mungkin membantu. atau mungkin kerana adanya usrah yang berterusan yang jadi penguat hati... atau mungkin kerana saya sukakan musim panas.

saya harap perasaan gembira dan yakin seperti ini berterusan. saya tahu sebabnya, saya dikelilingi oleh persekitaran teman-teman yang positif. alhamdulillah ... syukur sangat.

jadi, saya tidak rasa terkilan walau sesusah mana pun kenkyuu PhD saya, saya gembira dengan di mana saya berada.

"yang penting bukan apa, tetapi di mana...
yang penting bukan apa, tetapi dengan siapa....

No comments: