Wednesday, June 25, 2008


Sudah berbulan-bulan saya cuba mencari pecahan kepada risk perception. Bila teringat semula bagaimana saya boleh tercebur ke dalam satu topik yang asing ini ... suara Kitamura Sensei yang penuh hikmah itu berbunyi seakan begini...

"...or maybe you want to study about the motorcyclist's risk perception and the relationship of this perceptions ... bla bla bla..."

Kotoba or maybe itu...tidak mengandungi makna maybe sebaliknya sememangnya itulah yang disuruh!!

Hari ini, ketika membuat persediaan untuk happyo bagi jugyou esok, saya dapat derived kan kajian terhadap risk perception menumpu kepada beberapa topik;

1. young rider and adolescents
2. misjudge in risk perception & risk acceptence
3. risk perception in cross culture
4. risk perception from other road users
5. risk perception by personality traits.

Topik-topik kecil ini perlu untuk saya kuatkan hujah dan tumpuan di dalam LR. Bidang risk perception ini terlalu luas - lebih-lebih lagi ia mempunyai kaitan dengan sosiologi and psikologi. Jadi saya perlu pandai menyusun dan menjurus kepada road safety.


Ini baru 3% dari semua projek yang ada. Tahap seterusnya ialah mengenali SEM (Structural Equation Modeling). Belum lagi proses membikin questionnaire yang sebenar-benarnya.

Jiwa - memang selalu kacau. m(_ _)m
Selamat datang musim panas!!!


No comments: