Thursday, February 14, 2008

kunci dan kad

Bagi orang lain mungkin kunci dan kad ini biasa-biasa saja. Tetapi inilah hadiah terbaik saya setelah beberapa bulan berada di sini. Kad dan kunci ini boleh diminta pada bila-bila saja pada Associate Professor makmal, tetapi sengaja saya simpankan permintaan ini hingga ke saat saya dengan rasminya diberitahu LULUS dalam ujian kelayakan menjadi PhD candidate di Kyoto University.

Save the best for last.

Ia adalah satu perasaan yang sangat gembira apabila Kikuchi Sensei datang kepada saya dan memberitahu saya LULUS di hadapan semua teman-teman lab. Nakai mendahului teman-teman lain memberi tepukan tahniah. Setelah 24jam, kekecewaan saya terubat sedikit. Dan, saya membuat permintaan KUNCI dan KAD daripada sensei. Permintaan ini adalah hadiah yang saya simpan untuk diri saya sendiri. Kini saya dengan rasminya salah seorang dari ahli - ahli di dalam makmal tersebut!! Dan rasmi saya menjadi salah seorang pelajar KYOTO UNIVERSITY!!

Saya tahu jalan saya tidak mudah. Saya tahu saya kurang basic dalam bidang dan fokus yang saya ambil ini. Tetapi saya akan cuba menguasainya dengan sebaik mungkin. Saya tidak dapat menjawab kenapa saya memilih jalan ini, (bidang kajian yang saya tidak mahir). Hanya kekuatan hati yang saya tidak tahu datang dari mana yang memandu saya untuk terus BERTABAH pada setiap langkah yang saya ambil.

Satu lagi episod baru dalam hidup akan bermula.


p/s:
Tiada kotoba mampu menggambarkannya....

1 comment:

Zul Ilham said...

Tahniah!! Dunia baru telah bermula...