Sunday, March 16, 2008

ujian mematangkan diri

Terima kasih kak Amal atas respon yang diberi. Seronok saya bila ada orang sudi berkongsi dan memberi pendapat dalam ruang litup blog yang kecil ini. Walaupun jarang sekali jumpa Kak Amal tetapi rencah rasa garam dunia PhD yang telah Kak Amal rasa membuatkan saya sedar apa yang sedang saya juangkan ini bukanlah suatu perkara yang asing.

Okaeri
Teman-teman yang ke Shang-hai sudah pulang. Bising sedikit lab. Orang pertama yang saya terserempak ialah Kitamura Sensei. Dia ada bertanya tentang study saya menunjukkan concernnya kepada student. Segalanya baik-baik saja.

Cuma, saya agak terbawa-bawa sedikit dengan tugas 'membantu' melancarkan majlis sobetsukai. Hajat hati nak lepaskan diri, tetapi tidak sampai hati. Terimbau di ingatan, zaman-zaman undergraduate yang indah dan seketika saya terhukum dalam memori. Zaman itu memang penuh harapan - harapan - ada yang tertunai dan ada yang tidak. Dan yang tidak itu - sangat perit untuk dikenang. Sigh!

Aktiviti luar.
Satu perkara positif, nampaknya adik-adik tidak berminat sangat dengan tema cinta tetapi lebih kepada tema jatuh bangun hidup yang mendewasakan. Sebenarnya saya lebih suka jika drama yang membina dipersembahkan berbanding kisah cinta yang stereotype.Kalau boleh persembahan biarlah sesuatu yang membangkitkan naluri yang tidur...well....satu malam tak tidur. Agak sia-sia kerja menulis tanpa mengetahui kehendak client. Tetapi adik-adik nampaknya sudah mula 'bergerak'. Dan saya perlu lebih laju dari segi management masa dan emosi.

APRU bulan november 2007, satu lagi aktiviti untuk student postgrade yang menarik minat saya. Walaupun penat, saya memang tidak pernah serik!! Dan hati bagai ditarik-tarik ....

p/s*
Persoalannya...antara minat dan kemampuan.

No comments: