Monday, May 19, 2008

A point of risk

Hari ini saya meneruskan tugasan harian dalam kenkyuu. Sambil-sambil mendesign soalan questionnaire yang gerak kerja baru 10 peratus, saya baca laman-laman forum bikers. Mengenalpasti behavior dan masalah riders dan bikers melalui journal sahaja mungkin tidak mencukupi. Dengan adanya forum dan blog sedikit sebanyak membantu saya mencari idea persoalan yang sesuai untuk diketengahkan.

Ketika belajar di UKM dulu saya merupakan seorang rider. Alhamdulillah, saya tidak pernah kemalangan teruk. Paling menggerunkan pun hanya stand motor yang tertusuk ibu jari kaki hingga kuku saya 'berdiri' 90 darjah dari paksi kulit. Ada beberapa kali seingat saya, saya hampir tergelincir, tetapi saya berjaya kawal motosikal untuk tidak terjatuh. Saya memang menunggang dengan laju dan merbahaya. Saya rasa kawan-kawan sekampus dulu masih ingat bagaimana cara saya menunggang motor. Saya berdarah panas dan kerap melepaskan geram dengan menunggang selaju mungkin. Ada masanya saya cuba-cuba aksi mengimbang motosikal dengan melepaskan kedua belah tangan dari handle. Paling kerap ialah 'pressing' ketika menanti di lampu merah. Mengingati semua itu menyebabkan saya cuba mengesan semula faktor-faktor yang mempengaruhi.

Kenkyuu berkenaan penunggang motosikal dan risiko banyak memberitahu saya perkara yang saya tidak pernah ingin ambil tahu. Mungkin kerana saya tidak pernah mengalami kemalangan jalan raya. Mungkin juga kurang pengetahuan tentang bahaya yang menanti. Mengkaji sekian banyak journal, mengenalpasti perlakuan merbahaya penunggang-penunggang motosikal dan mencari penyebab kepada faktor-faktor dalam kajian membuatkan saya sedar, jika saya mengetahui semua ini dengan lebih awal, saya mungkin akan menjadi seorang motosikal yang lebih berhati-hati.

Hanya dengan terlupa memeriksa kondisi tayar, signal, atau cermin boleh menyebabkan diri terlibat dalam kecelakaan. Satu fakta risiko yang biasanya diketahui tetapi malas untuk difikirkan oleh penunggang motosikal.Kelab-kelab motosikal yang berdaftar, juga majalah-majalah motosikal mampu membantu membawa perspektif keselamatan kepada para penunggang. Terutamanya yang masih muda belia dan berdarah panas seperti saya. Laman forum juga banyak membantu. Tetapi kurangnya saluran ke arah maklumat ini, maka banyak penunggang motosikal seperti saya dihasilkan. Yang bertuahnya, saya masih hidup hingga ke hari ini.

Life without risk is about life without sensation! But, you must know the deservation from that risk...

Rekabentuk helmet untuk lady bikers di Malaysia. Sumber dari malaysianbikers.com.my

3 comments:

setanjp said...

As promised, my 1st ever comment on blog.
Utk org yg ngak bisa bicara Jepang, pada firasat Bapak, kita perlu adakan satu Glosari sari kata Jepang-Malaysia ya Ibu Kartini. Kok ngak bisa difahami nnt.
Waduh waduh... Ibu bisa pacu motorsikal dari Fukui terusan ke Kyoto yah? Hebat banget! Kaget gue sih.
Kakak gue, sudah kemalangan semasa menjadi pemacu motorsikal besar yg kaya hebat banget macam loe. Hati-hati ya Bu. Jangan sampai ketemui kecelakaan.
PEACE!

sapphire said...

150cc motosikal besar ke? he he he...

setanjp said...

besar lah tu dari TZM :p
Beli gentsuki (Scooter) 50cc jek dah le Adek Enn..