Wednesday, February 24, 2010

Ohhhh My Karada! Ohh My Prada!!



Fuhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!
What a very long fuhh!! Cerita ini bermula last week apabila saya masuk ke dalam bilik SV dgn penuh harapan dan kesungguhan untuk menjelaskan apa misi saya untuk 2010 ini. Saya sudah siap dengan lists untuk beberapa journals and conferences yang saya target untuk thn ini. Dan juga future study yang bakal saya buat dalam masa beberapa minggu sebelum berakhirnya bulan Mac. Saya juga berharapan agar dapat berdiskusi tentang apa yang saya patut tulis untuk dissertation saya.

Oh ... dan rupa-rupanya lain yang berlaku. Tiba di bahagian future study, sv mendpati selama ini saya tidak menggunakan analysis ordinal logit model sebaliknya menggunakan binary logit. SV jadi marah dan saya dihalau keluar dengan beliau meninggalkan saya dengan alasan tidak mempunyai masa. Sedangkan saya baru bertemu beliau tidak sampai 30 minit. Saya disuruh membetulkan semula semua analisis. Actually, saya baru tahu tentang kewujudan ordered logit 2 hari sebelum berjumpa beliau. Sebelum ini saya menganalisis menggunakan binary logit kerana itu yang tertulis di dalam buku statistik menggunakan SPSS yang saya ada. Seriousa, saya belajar ttg tools apa yang patut saya gunakan dengan sendiri. Saya decide sendiri , buat revision sendiri dan mencari bahan sendiri bagi menyelesaikan masalah research yang saya reka frameworknya sendiri. Paling menyakitkan dalam proses ini ialah, saya tidak mempunyai tempat berbincang selain SV yang sibuk, kerana sayalah satu-satunya student PhD di dalam lab itu. Agak sukar meminta penjelasan dari teman-teman se lab yang berbangsa Jepun. Seperti itik bercakap dgn ayam belanda. Ohhhhhhhhhhh......saya memang byk belajar melalui kesilapan dlm proses ini.

Sejak minggu lepas, saya bekerja siang dan malam membetulkan analisis. Dan paling memenatkan ialah bahagian memperbetulkan jurnal yang telah ditulis. Saya baru sahaja email kepada sv. Ini tidak bermakna kerja telah selesai. Pasti ada saja pembetulan demi pembetulan. Masih byk kerja bertimbun yang perlu dilakukan. Saya mengharapkan masa berjalan dengan laju, dan saya mampu berlari laju bersama-sama masa. Tidak sabar mahu menghabiskan kehidupan di Jp ini....

p/s: Karada = body.

7 comments:

aes said...

keep on going enn
dont give up
make ur big day as a motivation to go through this hard time
garang jugak sv ko tu

sapphire said...

owh aes...previous sv lagi garang.
base from my xperience takde susah nak cari sv yg x garang kat this univ. or maybe that's japanese style...ntahler...
i told u, thats why i need my partner to be with me in my final year...i need shoulders to cry on...huwa.

aes said...

ur husband to be pon buat phd kat uni yang sama ke
is he also in the final year
sounds good
so both of u can support each other

sapphire said...

he'd already finished the journey, alhamdulillah...but still need to stay here for kind of internship.
at least bole bg kritikan bermoral.
final year mmg penat kan?
kau tinggal sikit lagi aes..
teruskan ke garisan penamat k!

Shidah said...

that the process of learning..
keep it up enn..
Shidah punya sv stail kalau tanya dia dia akan tanya balik 2 lagi pening.

aes said...

heheheh
second sv aku garang giler jugak
benda yang meeting harini nak esok
satu malam tak tido setiap kali lepas meeting
kalau nampak dia aku rela turun tangga daripada naik lif sama2 hahahah

for me first and second year tired physically because i had lab work to do
third year focuses more on the brain
stress+anxiety level semua increase tremendously
sleeping and eating are effective methods to push the problems away temporarily hehehhe

doakanlah enn
InsyaAllah, soon.

nanti husband ko keje uthm ke??

btw glee tu macam high school musical sket tapi way too cool
lagu dia best2

sapphire said...

aku dah usha2 glee tu...ade mamat jambu nama kurt tu~~ emmm...gurls...u ols dah wanita ok! still lagi ke nak tgk cerita2 jambu air ni...ha ha ha...

1001 mcm cerita phd ni kan... kalau indah2 belaka bukan phd namanya.
kak shidah, tak sangka pun kita akan smpai tahap ni kan? kira byk gak ranjau dan duri...:)

husband to be x keje uthm lah aes, nanti aku pjj. how about u?