Saturday, September 13, 2008

kereta kami

Ramadhan sudah sampai ke pertengahan. Alhamdulillah, hari ini saya berkesempatan mencoret setelah kian membiarkan laman blog ini. Kami di sini semakin sibuk setelah mempunyai baby girl yang baru.

Honda Odessey kami (!)


Honda Odessey ini adalah hasil sepakat saya dan kawan-kawan untuk berkongsi sedikit wang bagi kemudahan komuniti di sini dan juga tujuan untuk ryokou yang akan datang. Jika ditukar kepada harga RM, ia mencecah RM6000 sahaja. Antara expenses lain yang kami perlu berkongsi ialah minyak, parking dan insurans. Lokasi parking di Jepun, khasnya Kyoto tidak sama seperti di Malaysia. Dek kerana kekurangan tanah, harga parking sangat mahal dan selalunya bagi yang tinggal di mansion, parking akan diletakkan lebih kuran 2km dari kediaman. Lot-lot parking mempunyai tuan tanah yang tersendiri dan sewa perlu dibayar setiap bulan kepada tuan tanah. Harga minyak yang paling murah pula ialah 168yen seliter. Untuk tangki minyak mantang, kosnya dalam anggaran 8000yen.


Honda Odessey di parking lot berharga 12000yen sebulan (!)

Parking kereta kami berada agak dekat dengan stesen keretapi Katsura bagi memudah sesiapa yang ingin menggunakannya. Memandu di jalan raya Jepun bagi saya adalah menyeronokkan kerana setakat ini, tiada pemandu yang bertindak mementingkan diri sendiri. Amalan bertimbang rasa kepada pejalan kaki dan penunggang basikal sangat-sangat diamalkan. Menjaga kelajuan dan keselamatan adalah satu perkara yang penting. Rear seat belts juga memang sedia lengkap ada pada setiap kereta. Automatiknya, sikap mengetatkan tali pinggang pun diamalkan. Ini sangat berbeza dengan sikap saya sendiri ketika memandu di Malaysia. Tetapi insyaAllah, saya akan cuba amalkan perkara yang baik yang saya pelajari di sini.

Sepanjang beberapa minggu kami bersama kereta ini, perjalanan yang paling jauh ialah menghantar Rahida ke Osaka International Airport untuk bercuti. Minggu hadapan, giliran saya dan kawan-kawan yang lain pula akan pulang ke Malaysia untuk berhari-raya, seorang demi seorang.

Bagi yang tinggal, pasti tetap bersama-sama cuba memeriahkan suasana hari raya. Lebih-lebih lagi dengan kehadiran Dr Mail. Minggu-minggu Ramadhan tidak terasa kesunyian lebih-lebih lagi pada hari minggu kerana memenuhi undangan berbuka puasa. Alhamdulillah, setelah genap setahun saya di Jepun, saya akan pulang untuk bertemu keluarga yang tercinta.


Antara warga Kyoto yang akan ditinggalkan untuk berhari raya; Firdaus, Dr Mail dan Kojek (gambar ketika menyambut awal Ramadhan di kediaman Dr Mail di Uji)


Walaupun begitu, masalah research masih lagi menjadi satu beban yang berpanjangan. Hati sentiasa runsing dan benak selalu buntu memikirkan jalan penyelesaian. Tajuk Phd saya memang susah. Tetapi, sesiapa pun akan membuat pernyataan yang sama. Pada Ramadhan ini saya pohon sangat-sangat agar dipermudahkan jalan untuk PhD dan masa-masa depan. InsyaAllah. Panjang umur, saya akan mencoret lagi.

Salam Ramadhan Al Mubarak.

*Kotoba

mantang - penuh

ryokou - bercuti

1 comment:

sapphire said...

ups silap melapor, parking diletakkan dalam lingkungan 2km dari rumah kediaman penama kenderaan. huhu ^^!